3) Helmut Sonnabend (Németország),
volt gimnáziumi igazgató, ő is sokat foglalkozott a témával és széleskörű kísérleteket szervezett Nyugat- és Kelet-Európa különböző részein (lásd később: Pedagógiai kísérletek, 11. és 12. szám). A következőképp összegezi tapasztalatait:
(Fremdlingva orientado pere de Esperanto «Idegennyelvi tájékozódás az eszperantóval», 12. old.)Minden oktatáspszichológiai elmélet bizonyítja, hogy az idegen nyelv oktatása annál hatásosabb, minél korábban történik... Általános iskoláinkban olyan modellnyelvre van szükségünk, amelyik a legnyitottabb a többi idegen nyelv irányába. E nyelv mechanizmusának olyan egyszerűnek és olyan találónak kell lennie, hogy a gyermek felismerhesse a működő nyelv belső struktúráját. A gyermek olyan tisztán tanulja meg, hogy "mi a nyelv", hogy az "idegen" jelző eltűnjön. A modellnyelvnek világos hangkészlettel kell rendelkeznie, vagyis minden hangot világosan meg kell határozni. A helyesírás ne nehezítse meg az írást, tehát a helyesírásnak a hangkészlethez kell igazodnia. Íme itt lenne a nagy előny a nemzeti nyelvek helyesírásával szemben: felfedezni a hang és jel közötti viszonyt!
Ennek a modellnyelvnek gazdag szókészlettel kell rendelkeznie. Azonnal két előnyt biztosítana: amikor a gyermek a kötelező idegen nyelvet tanulja, már sok más nyelvben is meglevő szót ismer meg; azon kívül felismeri a nyelvek közötti rokonságot. Melyik nyelv teljesíti ezeket a feltételeket? Melyik nyelv szolgálná a nyelvi tájékozódást? Melyik nyelv segíti legjobban más idegen nyelvek tanulását? Melyik nyelv ad minden gyermek számára valóságos esélyt a művelődéshez? Az eszperantó ténylegesen megfelel mindegyik elvárásnak. Sok országra és sok iskolára kiterjedő nemzetközi tesztek az ismérvek tömegét kutatták. Minden elemzés pozitív.
Mégis óva indek mindenkit attól a meggyőződéstől, hogy az eszperantó csak didaktikai eszköz. Nyelv, minden következményével együtt. A nyelvi tájékozódás is tanulást jelent. Néhány hét után létrejön az első nemzetközi kapcsolat. A gyermekek hamar felismerik a kommunikációs értékét és felismerik ennek a nyelvnek széles nemzetköziségét.